Forum fanów Piratów... I Johnny'ego Depp'a :D
Dołącz do Pirackiej społeczności - zarejestruj się!
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum fanów Piratów... I Johnny'ego Depp'a :D Strona Główna
->
Piraci
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Zwykłe pogawędki
----------------
Witajcie, kamraci!
Ankiety
Off-topik
Imprezy w tawernie ;)
POTC - Pirates of the Caribbean
----------------
Nasi bohaterowie
Film
Inne rozmówki
Piraci
Czy wiesz, że...
Nasze twórczości
----------------
Rysunki
Opowiadania
Wiersze
Rozrywka
----------------
Kontynuacja POTC a'la forum!
Gry
Nasze hobby i inne
Inne
----------------
Stare tematy
Administracja
Schroniska
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Pirania
Wysłany: Nie 16:29, 25 Sty 2009
Temat postu:
Mi też nie bardzo przypominają Polskie nazwiska!
Karottka
Wysłany: Nie 13:57, 23 Mar 2008
Temat postu:
A no tak, mi też
. Andrzej Szmit - Martin Szmit
Co ciekawsze, są to kaprowie z XVI wieku... Polscy!... A ich nazwiska bardziej przypominają Czecho-słowaków
Moniczka
Wysłany: Nie 13:18, 23 Mar 2008
Temat postu:
A mi się kojaży z kimś najbardziej Andrzej Szmit.Kojarzy mi się z jednym narciarzem
Karottka
Wysłany: Nie 13:41, 02 Mar 2008
Temat postu: Polscy kaprowie
Było wielu polskich kaprów, a ja znalazłam tylko 14. Najpierw określenie ,,kaper":
Kaper - armator lub dowódca, również członek załogi uzbrojonego statku handlowego, walczący na własny koszt i ryzyko w służbie swego mocodawcy prowadzącego wojnę na morzu. Mocodawca zapewniał kaprowi ochronę prawną (w tym prawo do noszenia na statku jego bandery) oraz prawo do zachowania większości zysków.
Zasadniczo terminy kaper i kaperstwo - są bliskoznaczne terminom korsarz i korsarstwo, przy czym te pierwsze odnoszą się do Morza Bałtyckiego i Północnego oraz przedziału czasowego od XV do XVIII wieku.
Takie działania na morzu, o charakterze normalnej wojny, nie oznaczały prowadzenia wojny na lądzie (co najwyżej na terenach przybrzeżnych). Zwaśnione strony prowadziły w ten sposób walkę w rywalizacji o tereny zamorskie, lub opanowanie handlu na morzu. Kaprów wynajmowali nie tylko monarchowie, czy pomniejsi władcy, ale i niektóre miasta portowe - posiadające dużą autonomię w ramach organizmu państwowego, w którym się znajdowały (często tylko nominalnie), lub będące samodzielnymi miastami-państwami (Hanza).
Kaperstwo było połączeniem rabunkowego rozboju na morzu z funkcjonowaniem jako flota wojenna mocodawcy, którego najczęściej nie było stać na utrzymanie własnej marynarki wojennej. Głównym zadaniem kapra było osłabienie ekonomiczne przeciwników mocodawcy, ponieważ jednak kaper sam był nakładcą swojej działalności i ponosił ryzyko, to prawo do zachowywania dla siebie zysków dochodziło do 80-90%. Podział zysków na rzecz mocodawcy rósł, jeżeli ten inwestował w kapra (czyli pożyczał mu pieniądze na rozpoczęcie działalności).
Kaperstwo można traktować jako swoisty rodzaj wojsk zaciężnych, ale o bardzo dużej autonomii - zarówno ze względu na sposób organizacji wojska, jak i decyzji, co do prowadzonych działań. Tym się jednak nasze lokalne północnoeuropejskie kaperstwo różniło od korsarstwa, że statki, czy też całe floty kaperskie, ściślej współpracowały z regularną flotą, czy też wojskami mocodawcy, występując często we wspólnych związkach taktycznych z oficjalnymi wojskami, lub też realizując, poza rabunkiem, także inne zadania. Często też były jedyną flotą mocodawcy.
W Polsce pierwszą flotę kaperską zorganizował król Kazimierz Jagiellończyk w 1456 roku podczas wojny trzynastoletniej z zakonem krzyżackim. System ten stosowali również Zygmunt Stary, Zygmunt August (w tym celu została utworzona specjalna Komisja Morska) i Stefan Batory, angażując nie tylko armatorów gdańskich, ale i angielskich, szkockich, duńskich czy holenderskich. Gdańsk na własną rękę organizował flotę kaperską w ramach Hanzy - najsłynniejszym kaprem gdańskim był Paweł Beneke.
Kaperstwo było jednak dla mocodawców ryzykownym rozwiązaniem z powodu nieprzewidywalności działań załóg kaperskich, które często przekraczały swoje uprawnienia, a nawet atakowały okręty neutralne, czy sojusznicze. Również ich lojalność była niepewna.
Ostatecznie kaperstwo, tak jak i cała idea korsarstwa, zostało zakazane w 1856 roku na mocy traktatu paryskiego.
Troszeczkę tego jest
No, czas na nazwiska polskich kaprów:
Marcin Preussow
Roman Sebald
Jan Tressler
Marcin Bibrant
Andrzej Szmit
Erazm (Erazmus) Gendtrichsen (vel Jendrich, vel Genserich)
Michał Starosta (lub Starostka)
Jan Bronnsonn
Paweł Glasow
Jan von Husen
Wolf Munckenbeck
Krzysztof Munckenbeck
Martin Schele
Bartłomień Beck
Mateusz Scharping
Michał Figenow
Michał Figenow i Jan Tressler wydają mi się znajomi (przynajmniej ich nazwiska
). Poczytajcie, więcej się dowiecie
Mam też o nich uszczypek informacji, ale o Michale Figenowie mam najwięcej, więc możecie poszukać jeszcze gdzieś
.
Pozdr.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001 phpBB Group
Chronicles phpBB2 theme by
Jakob Persson
(
http://www.eddingschronicles.com
). Stone textures by
Patty Herford
.
Regulamin